Logopedė apie vaikų kalbos raidą

Alfa klasės logopedė Kornelija komentuoja, kokie yra dažniausi ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos trikdžiai, kaip juos atpažinti ir kaip tinkamai elgtis pastebėjus:
“Vienas iš sunkiausių ir vėliausiai išmokstamų garsų – R, jį vaikai keičia į L ar J. Dažnai vaikai šio garso negali ištarti dėl trumpo poliežuvinio pasaitėlio ar neišlavėjusio artikuliacinio aparato, bet 6-metis jau turėtų mokėti jį tarti. Kitos netaisyklingos tarties priežastys gali būti foneminės klausos neišlavėjimas, aukštas ar siauras kietasis gomurys, dėl kurio sunku išsilenkti liežuviui, netaisyklingas kvėpavimas.
Pasitaiko situacijų, kai tėveliai imasi mokyti šio garso savarankiškai namuose, bet vaiko kalbos aparatas dar nėra visiškai pasiruošęs garso R tarimui, todėl gali pradėti virpėti ne liežuvio galas, o minkštasis gomurys ar liežuvėlis, išmokus šį netaisyklingą tarimą, vėliau reikia daug darbo, kad vaikai išmoktų taisyklingą tarimą.
Garso R tarimo mokymas turi vykti nuosekliai, iš pradžių vaikas mokomas taisyklingai ištarti atskirą garsą, vėliau garsas įtvirtinamas skiemenyse, žodžiuose ir sakiniuose, o po to mokoma atskirti nuo panašiai skambančių garsų.
Todėl prieš mokydami savo atžalą rekomenduojama pasikonsultuoti su specialistu, kuris padės Jums įvertinti vaiko artikuliacinį aparatą bei garsų tarimą.“