Vaikui esant apsuptam pažįstamos ir pastovios aplinkos, ši gali palengvinti informacijos įsisavinimo procesą ir naujų įgūdžių ugdymą. Dėl to svarbu kurti progas mokytis namuose.
Toliau pateikiamos Australian Psychological Society idėjos lengvai pritaikomos ir kasdienybėje:
Bendraudami su vaiku drąsiai pasitelkite „efektyvią komunikaciją“: pavyzdžiui, vartokite tokius išsireiškimus kaip „Sukurkime planą…“; „Ar gali padėti man perorganizuoti šią lentyną?“; „Pirmiausia turiu sustoti, pagalvoti ir tik tada daryti.“; „Tai atrodo itin svarbu – dabar turėčiau sutelkti dėmesį…“.
Atlikdami tam tikrus darbus, rodykite pavyzdingą elgesį ir garsiai įvardinkite kiekvieną daromą žingsnį, pavyzdžiui:
„Tai, ką sakai, yra labai svarbu – turiu sutelkti dėmesį į tavo žodžius, tad kol šneki, žiūrėsiu tau į akis ir atidžiai klausysiuosi“;
„Hm, reikia gerai pagalvoti, nuo ko gi pradėti… Gerai, regis žinau, ką daryti toliau.“;
„Oj, jei ir toliau taip skubėsiu, pridarysiu klaidų, turiu pristabdyti, sulėtinti tempą“;
„Atrodo, kad užduotis bus nelengva. Geriausia būtų pasidaryti planą, kad nepamirščiau nei vienos detalės“.
Atlikdami užduotis ar tam tikrus darbus namuose, paprašykite, kad vaikas prisijungtų ir pagelbėtų. Taip pat, atlikdami numatytą užduotį, paraginkite vaiką siūlyti savo idėjas. Pavyzdžiui, kartu kepdami tortą, aptarkite, nuo ko pradėsite, koks bus veiksmų planas, kaip patikrinti, ar recepte nieko nepraleidote, kaip pasitaisyti ir lanksčiai reaguoti, jei kas nors nepavyktų.
Skirkite laiko dėmesio išlaikymui – prioretizuokite ir įtraukite šį įgūdį kasdienėse veiklose. Pavyzdžiui, susėdę prie pietų stalo lavinkite vaiko dėmesio palaikymą, klausydami, kaip vienas iš šeimos narių pasakoja istoriją. Vėliau paskirkite laiko su istorija susijusiems klausimams.
Mokymosi progų paieškokite ir įsigilinę į vaiko pomėgius. Jei vaikui patinka piešimas ar istorijų kūrimas, galite kartu sukurti knygelę, kurioje už siužetą ir kitus žingsnelius bus atsakingas pats vaikas. Istorijos veikėjai taip pat gali mokytis tokių įgūdžių kaip dėmesio sutelkimas ar laiko planavimas. Galite sukurti ir žaidimą, sportinį užsiėmimą ar eksperimentą, kurių metu atkreiptumėte vaiko dėmesį į tai, kaip konkreti veikla reikalauja dėmesio, planavimo, organizuotumo, susikaupimo, klaidų identifikavimo, lėtesnio tempo ir gebėjimo išsisukti iš keblesnės padėties.
Rodomas teisingas pavyzdys ir darbinga aplinka reikalinga kiekvienam savarankiškam vaikui, tačiau proaktyvus požiūris į vaiko mokymosi įpročius ypač svarbus, jei jau jaunesniame amžiuje išryškėja elgesio bei emociniai, dėmesio ir aktyvumo sutrikimai. Verta nepamiršti, kad vaikai linkę jau nuo mažens mėgdžioti tėvų elgesį, dėl to labai svarbu ir patiems tėvams stengtis sąmoningai kurti mokymosi aplinką ir pasitelkti tinka.
Comments